Nastala porucha. Vyplatí se opravit staré nebo koupit nové zařízení ?
14.1.2009
Přestal vám fungovat notebook, tiskárna vytrvale hlásí „nějaký ERROR“, počítač neustále tuhne, monitor má divné barvy? Při následném dotazu u vašeho prodejce na řešení problému se obvykle setkáte s doporučením že „je to přece logické, když už na tom jedete přes dva roky a beznadějně zastaralé zařízení je zralé na výměnu za nové.“
Samozřejmě, v případě že je pro vás přijatelný spotřební styl života, jste ti správní zákazníci, kteří dělají prodejcům nových krabic největší radost. Jedná se přece o „spotřební elektroniku“ a ta se tedy spotřebovává, čili při první poruše je nutné vyhodit vašeho miláčka do popelnice a honem do obchodu pro nový kousek (který je samozřejmě nabitý nejnovějšími technologiemi, má vše co potřebujete ještě dříve než o těchto potřebách sami víte a má dalších padesát naprosto nepostradatelných inovací).
Máte více možností
Jsou ovšem mezi námi naštěstí ještě i lidé, kteří se na věc umí
podívat s nadhledem a umí tlaky reklamy a triky prodejců a výrobců
filtrovat svým zdravým selským rozumem.
Uvědomují si, že tiskárna slouží v prvé řadě k tomu, aby
s rozumnými nálady na spotřební materiál vytiskla dokumenty
v dostačující kvalitě, a nejsou líní propojit ji s počítačem kabelem,
přestože nový model koupí s integrovaným Wi-Fi nebo Bluetooth rozhraním.
Často je tento zvýšený komfort, který uživateli ušetří v praxi
jednorázově několik vteřin práce, vykoupen několikanásobně vyššími
náklady na vytištěnou stránku (v souladu s trendem čím levnější
tiskárna, tím dražší a menší tiskové náplně).
Notebook nebo stolní počítač, sloužící v 95% k psaní dokumentů,
čtení a odesílání e-mailů a vůbec k běžné kancelářské práci,
nepřinese přechodem na několikanásobně rychlejší platformu očekávaný
efekt v tom smyslu, že bychom dopisy napsali pětkrát rychleji, nebo že
bychom zpracováním došlé pošty a odesláním odpovědí ušetřili 4/5
dosud k tomu potřebného času. Ano, je pravdou, že po hodině práce na
dokumentu jej uložíme na posledním modelu počítače za 1 vteřinu namísto
3 vteřin potřebných k tomuto úkonu u předchozího staršího
modelu.
Rozumně uvažující člověk si zákonitě položí otázku, jestli 2 vteřiny ušetřené za hodinu práce, anebo absence propojovacího kabelu k tiskárně jsou opravdu natolik důležitou přidanou užitnou hodnotou, aby se kvůli tomu musel rozloučit s původním dosud dobře sloužícím strojem a pořídit si nový (který bude podle stejných pravidel patřit za 2 roky podle obchodníků do pravěku).
Je zde samozřejmě vždy alternativa, a tou je oprava, případně vylepšení
(upgrade) stávajících zařízení, pokud uživateli dosud sloužily k plné
spokojenosti a nemá žádný smysluplný důvod nahrazovat je zařízením
jiným.
Když pomineme nějaké to procento uživatelů, kteří již z principu nad
jakoukoli opravou či upgradem ohrnou nos (především z důvodu udržení
vysoké image osobnosti prezentované posledním modelem čehokoli), pak zbývá
většina normálních lidí, uvažujících, jaký jim každá vynaložená
koruna přinese praktický užitek. Tito uživatelé, nenechají-li se
zmanipulovat tlakem reklamy, si v případě poruchy notebooku, PC, tiskárny,
monitoru či jiné technické části své kanceláře, mohou položit otázku,
co se jim opravdu v danou chvíli vyplatí – opravit dosud dobře
sloužící stroj, anebo zahodit a koupit nový?
Kdy je vhodné pořídit nový
výrobek?
Nevyhovuje-li z hlediska užitných vlastností (pomalý tisk, málo místa na pracovním stole pro velký CRT monitor, notebook s malým rozlišením displeje, nedostatečný výkon UPS, absence potřebných portů apod.), pak není-li možné implantovat chybějící funkci upgradem (třeba PCMCIA kartou s porty USB 2.0 nebo Firewire), je nutné pořídit si zařízení nové, které uživatelem požadované vlastnosti již má.
Jestliže užitné vlastnosti stávajícího zařízení jsou dostatečné a
vyhovují nárokům kladeným na zařízení z hlediska používaných
aplikací a potřeb uživatele, pak je vždy užitečné uvažovat o opravě
jako o plnohodnotné alternativě. Je-li tato úvaha správná, se
přesvědčíme tehdy, když si položíme otázku : Kdyby se mi před chvílí
tento přístroj nepokazil a fungoval nyní stejně dobře jako předchozích
několik let, měl bych důvod tento přístroj odstavit a koupit si jiný?
Odpovíme-li si na tuto otázku NE, pak je na místě alternativu opravy
zařízení vzít zcela vážně v úvahu.
Samozřejmě, že dalším kritériem, které rozhoduje o tom, zda náhle
pokažený přístroj vyměnit za nový či opravit, jsou náklady, které je
nutné na opravu vynaložit. Jak je zjistit?
Zpravidla jedinou možností je svěřit pokažený přístroj některé
z mnoha servisních firem k tzv. diagnostice. Tou je myšlen souhrn nutných
úkonů specializovaného technika vedoucích k identifikaci příčiny závady
a stanovení nákladů na odstranění této závady či závad. Na základě
výsledků diagnostiky se majitel zařízení rozhodne, zda je pro něj daná
oprava rentabilní a buďto k ní dá souhlas anebo se rozhodne neopravovat a
koupit zařízení nové.
Ovšem pozor, je docela běžnou praxí u mnoha servisních firem účtovat si
za výsledek diagnostiky několik stokorun i tehdy, když se majitel
zařízení rozhodne opravu odmítnout.
Výměna jednotlivých součástek? I to je
možné
Často se také setkáme s nemožností servisní firmy opravit zařízení
buďto vůbec, anebo s nabídkou opravy za zcela astronomickou částku –
například jakoukoli závadu na základní desce notebooku neumí firma
vyřešit jinou cestou než je výměna celé základní desky za cca 15–25
tisíc korun, nebo výměna displeje za obdobné částky. Anebo vám servisní
firma sice nabídne opravu notebooku / tiskárny/ monitoru apod., ovšem místo
jednoho vadného dílu vám nabídne jako jedinou možnou opravu výměnou
celého bloku dílů, přestože vadný je jen jeden z nich. Samozřejmě
v takových případech lze o rentabilitě opravy těžko uvažovat.
Servisní firma ABAX servisní centrum s.r.o., si jako svoji obchodní
politiku zvolila lidštější přístup k zákazníkům, který by se dal
charakterizovat heslem: zkušený technik nemění vadný blok, ale hledá,
najde a vymění jen vadnou součástku. Samozřejmostí je pak kontrola celého
zařízení a v případě zjištěných nedostatků, jako jsou opotřebované
další díly, nabídka jejich výměny za nové.
ABAX servisní centrum nejenže opravuje téměř veškerá zařízení –
tiskárny, notebooky, monitory, UPS, zálohovací mechaniky, faxy, kopírky,
audio a video techniku – převážně na úrovni výměny samotných vadných
součástek – a tedy levně a rychle, ale navíc je schopná do 24 hodin
obsloužit zákazníka na kterémkoli místě na území České republiky.
Krédem firmy je výzva: Nechejte nás ušetřit vaše peníze, a
my se postaráme o bezproblémový a dlouholetý provoz vaší
techniky.
V tomto roce jsme reagovali na dlouholetý pokles cen nové výpočetní
techniky a spotřební elektroniky tím, že jsme snížili na polovinu
veškeré ceny oprav, samozřejmě se zachováním maximální kvality služeb.
Navíc v případě neuskutečněné opravy si náklady na diagnostiku
neúčtujeme. Tímto vzala firma vítr z plachet všem, kteří tvrdí, že
dnes se již žádné opravy rozhodně nevyplatí.
Koneckonců, kdo chce k trhu s výpočetní technikou přistupovat vyloženě spotřebitelsky, toho ani jakkoli nízké náklady na opravy nepřesvědčí a bude vždy spotřebitelem. Pro ty ostatní je zde možnost ověřit si, jestli před spotřebitelským přístupem není přece jen rozumnější zůstat spokojeným uživatelem a užívat dlouhodobě již zakoupené zařízení a tímto zhodnocovat svoji předchozí investici.
Provádíme servis notebooků v servisním centru ABAX , který patří mezi největší notebook servis opravny v ČR. Vlastními pracovníky poskytujeme profesionální opravy jakýchkoli závad notebooků, především servis Acer na notebooky Acer, servis Asus na notebooky Asus, servis HP na notebooky HP, servis Sony na notebooky Sony, servis Fujitsu na notebooky Fujitsu , servis Msi na notebooky MSI, servis Dell notebooků Dell , servis Lenovo notebooků Lenovo a IBM a opravy notebooků všech ostatních značek. Rovněž poskytujeme službu záchrana dat z HDD a jiných médií